fredag, april 06, 2012

Film + LångFredagens MatFörberedelser:

Under kvällen har jag förberett maten inför LångFredagen och även dukat bordet.


Några fat som jag skall använda mig av har jag ställt fram i förväg:


Påskens Janssons Frestelse, som närapå är klar och är redo med gratängost på för att gräddas i ugnen när jag vaknar imorgon .

 

RECEPT: Påskens Janssons frestelse

 

Skalade potatis och lade dessa hela i en kastrull och kokade upp potatisen. När de var klara hällde jag försiktigt ur vattnet.

Jag smorde en ugnsform med milda och över detta strödde jag på rikligt med ströbröd.
I formen lägger jag ned den kokta potatisen och skär försiktigt i potatisen vilka smulas lätt sönder... spara några potatisar till det översta lagret.

Stek hackad gul lök + purjolök i rapsolja/klick milda.

På potatisen i ugnsformen strös ytterligare på med ströbröd, häll sedan på vispgrädden 5 dl, sedan den stekta gula löken+purjolöken, därefter på med ansjovisen och till sist den sista kokta potatisen överst för att strö på lite ströbröd ytterligare.
 
Formen skall nu stå med folie som skydd i kylen tills imorgon, då denna skall in i ugnen med gratängost över. ca 175 grader 30 min - 1 tim.

 





Lite kokta grönsaker som jag skall fixa till imorgon + tomat/gurka.






Påskmust skall det drickas... förövrigt dricker vi ingen läsk, men fuskar en sådan här helg:)





Gravad lax och alternera med löksill att ha på smått skurna baguttebitar.


Några kokta ägghalvor för den gillar ägg.














~~~~~~~~~~~~~~~~~~
FILM: *väldigt bra/intressant/djup* 

Simon och ekarna (2011) svenskt drama 2 tim - baserad på en bok av Marianne Fredriksson



♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥