måndag, december 02, 2013
Linne från Rebel Circus/Tobbe's 10-i-topp SAXON:
Jag sov en djup sömn då jag väcktes av brevbäraren, som räckte mig några paket.
2st linnen från Rebel Circus, som jag beställt för ett tag sedan.
De låg i varsitt paket. Snygga och sköna.
Hej så länge,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
MUSIK: TOBBE'S 10-i-topp SAXON
Idag har turen kommit till Saxon, ytterligare ett brittiskt gammalt hårdrocksband. Det blir mycket brittiskt när jag får bestämma, men det har ju sin enkla förklaring att britterna helt dominerade den klassiska hårdrocken.
Saxon bildades 1976, influerades främst av Black Sabbath & Judas Priest, i synnerhet de sistnämnda måste ha haft ett stort inflytande. Saxon anammade det nya snabbare soundet, som Judas Priest infört, helt utan att hela tiden vila på bluesen, dess skalor och klassiska tolv takter.
Saxon räknas ofta som det första inom "new wave of brittish heavy metal - NWOBHM" . Det vill säga det hårdrocksband som kom med ett helt nytt sound efter att "punkvågen" dragit över och dött ut. Bandet är i högsta grad aktivt än idag, musikaliskt har de hängt med bra i utvecklingen, men det nya hårdare Saxon kommer aldrig vara bättre än det gamla fina.
1. Först ut är min absoluta favorit "Princess of the night", en hyllningslåt till ett gammalt ånglok, som sångaren Biff Byford hade stor fascination för. Låten ligger som öppningsspår på Saxons fjärde och mest legendariska album "Denim & Leather".
För två år sedan framförde bandet hela skivan från början till slut på Sweden Rock Festival. Konserten sändes senare av Sveriges Radio, vilket säger en hel del om "Denim & Letaher" status.
2.1980 fick bandet sitt genombrott med just den här låten. På albumet "Wheels of steel" hette den egentligen "747", men döptes snabbt om av fansen till "Strangers in the night", efter refrängen.
3.Titelspåret från 1984 års album "Crusader", en låt som givetvis handlar om korstågen. Här går de ifrån det klassiska ruffiga sound de hade haft i början och började bli mera polerade, precis som de flesta heavymetalband i 80-talets mitt. Speciellt trummorna är pinsamt överproducerade.
4. Det är stört omöjligt att göra en tio i topp lista med Saxon utan att ständigt återvända till "Denim & Leather", här kommer titelspåret. Den har sedan den såg dagens ljus varit alla hårdrockares "nationalsång".
5. "Midas Touch" från 1983 års "Power and the glory" är nästan på gränsen till att betraktas som ballad, men de skitiga riffen från gitarrerna bryter in ibland och stör friden. Ett episkt litet mästerverk.
6.1980 lyckades bandet med konststycket att spela in två album, det var inte helt ovanligt att band på den här tiden var så produktiva att de lyckades spela in flera album samma år. "Heavy Metal Thunder" öppnar för uppföljaren "Strong arm of the Law" - käftsmäll direkt.
7.1986 släppte Saxon "Rock the nations". Plattan var ett försök att rädda ansiktet inför fansen. "Innosence is no exscuse" från 1985 hade upprört många gamla fans. Saxon gjorde ett försök att vara lite mer kommersiella, inte helt otippat ogillades detta starkt av de brittiska hårdrockarna. På "Battlecry" drivs hela låten av ständigt närvarande dubbla baskaggar, jag tror fansen förlät dem. De är ju kvar på banan än idag.
8. Biff Byford skrev en låt om sina upplevelser på Monsters of Rock, låten hamnade sedan på superlegendariska "Denim & Leather". När man hör en låt från 1981 direkt efter en från 1986 hör man hur oerhört mycket Saxon förändrade sitt sound på bara några år.
Förklaringen går troligen att hämta i USA. Saxon skördade viss framgång i det förlovade landet, jänkarna gillade softare tongångar och hårspray.
9.Vi vrider tillbaka klockan ytterligare till 1980 och "Wheels of steel"- plattan, ytterligare ett inledningsspår. Saxon visste tidigt hur man fångar lyssnarnas intresse.
En snabb historia som handlar om att åka hoj.
10.Vi avslutar kalaset med gasen i botten, ytterligare ett spår från "Power and the Glory".
Det sista klassiska Saxon-albumet.