söndag, december 31, 2017

Mina egna tankar om fyrverkeri :

Jag har aldrig förr behövt bekymra mig om detta subjekt då fyrverkier sköts på "de rätta dagarna", men det hände smärre olyckor förr också fastän i mindre omfång förmodligen eftersom man sköt på de dagar som var officiella firardagar med fyrverkeri som avslutning.
Oftast var det i större sällskap... Det gjorde också att mängden fyrverkeri inte kändes lika hotfullt.
Det var härligt att kunna njuta av sina dagar även tryggt för man visste på ett ungefär var och när skjutningarna ägde rum. Att i lugna ro - vila - njuta. Fyrverkerier hade sitt.

Så kom peeken - kulmen... och nu bor jag i en annan del av staden, vilket inte hade någon betydelse för denna PeeK - KuLm.
Det sköts  hur som helst och var som helst. Strax innan kulmen kastades det t.om ner här i vårat bostadsområde där man trodde man kunde gå någorlunda säker på ljusan dag  - runt lunchtid, kanske innan eftermiddagen. Minns så väl från en balkong - vuxen person. Ändå såg denna oss på något avstånd, men ändå obehagligt. Ett sällskap dök plötsligt upp eftersom balkongen låg mot ett hörn av huset men med balkongsidan in mot bostadsområdet. Sällskapet blev förbannade varpå den person som kastat ut smällaren hukade sig snabbt samtidigt sneglande åt vårat håll, men leendet på läpparna satt kvar - försvann han in. De övriga hade redan försvunnit in, så även till sist mannen. Därefter var det en tom balkong. En familj på besök kanske eller inte. Men situationen var något lättare då jag inte var helt ensam utan med min make, sååå lugnade sig allt snabbare.


Jag tycker inte om att det skjuts i tid och otid hela året. Ofta här uppe har det varit riktad hotfullt också... men jag har fått in vanan inplanerad just nyårsafton hur jag kan gå tillväga som alla andra år.
Var det bombar minst på ett ungefär, men ändå har jag inte gått säker helt här i vårat bostsadsområde då det skjöts upp intill eller i området. Först förra året som det något tonade ned.

I år har det tonat sig ännu mera.... NYÅRSAFTON ÄR INTE SLUT ÄNNU. men det har inte iallafall skjutits julafton-juldag -annandag jul... först Torsdag - fredag- lördag som det påbörjats lite... någon enstaka och inte riktat mot bostadsområden här i omnejd. Det jag hört.Klart bättre - lugnare och skönare!

Smällarna som ringar in nytt år vet jag ännu inte hur det är med... men de brukar alltid åtminstone mattas ned något... runt timmen efter tolvslaget åtminstone... ibland kanske någon huligan sprungit runt.


Kort och gott orkar ej mer... dags mot privatlivet som hägrar....




♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥