lördag, oktober 08, 2022

🧡🍊nybaktđŸ„„lagat🧡tĂ€nderđŸŠ·:

1 apelsin-sockerkaka med mindre socker

INGREDIENSER
3Ă€gg
0,5 dl strösocker
1tsk honung
0.5dl rapsolja
1 dl mjölk
1,5 tsk bakpulver
2,5 dl dinkelmjöl
saften av 1 pressad apelsin

GÖR SÅ HÄR
Vispa poröst Àgg, honung och strösocker.
Rör ned rapsoljan, mjölken och apelsinsaften och sikta Àven i dinkelmjöl med bakpulvret.
HÀll till sist smeten i en smord bröad form.
GrÀddas pÄ 175 grader i nedre del av ugn ca 35-40 minuter.







Det Ă€r lite torrt att steka löken - sellei - purjolök med lagerbladen i rapsoljan... sĂ„ försiktigt. Det Ă€r först nĂ€r tomaterna slĂ€ngs i som det hela kokas upp  för att sedan stekas med kryddorna och dra smakerna av varandra... Kryddor för denna gĂ„ng - salt och malen svartpeppar, mejram och lite bong touch of taste. (Förövrigt passar annars spiskummin vĂ€ldigt bra med falukorv, men avstod denna krydda denna gĂ„ng.)
NÀr det hela stekts sÄ bort med lagerbladen, och i med ca 1,5 dl-2dl vatten och ca 0,5-1 dl quinoa tricolor. kokas upp för att sedan puttra pÄ lÀgre vÀrme en stund. Dags nu för soppspagetti och nÀsta inlÀgg, gÄr ocksÄ bra med en nÀve makaroner eller annan pasta.
Soppspaghetti - mlinotest lĂ€ggs i... finns Ă€ven med fabrikatet plivit,  försöker krossa dessa lite i pĂ„sen, för de har en tendens att kokas ihop till en enda deg nĂ€mligen... sĂ„ ca 1 - 2 nĂ€var röres ned i soppan försiktigt.
Dags för grönsaker sÄsom purjolök - potatis - selleri - spetskÄl - persiljerot - morot. dÀrpÄ hÀll över med ca 1l vatten eller mera för tunnare soppa och koka upp för att sÀnkas och puttra en stund för att sÀnkas ytterligare pÄ svagare vÀrme.
Den vegetariska soppan pÄ lÄg vÀrme som börjar ta sig ton.
FRUKOST gene tunnbröd fibervariant LUNCH pastejmacka & fruktbricka
LÖRDAGENS MIDDAG vegetarisk soppa toppad med vit fisk (torsk)
ÄppelTe blir det ikvĂ€ll igen!
Fryst in lite soppa och sockerkaka!
Ljusare vĂ€der idag... Mindre blĂ„sigt...  Skön tur ute igen!
Jag har bytt bĂ„de  tandlĂ€kare och stĂ€lle, eftersom min underbart bĂ„de oerhört gulliga och duktiga tandlĂ€kare slutat. 
 Jag har nu fĂ„tt bukt med tandköttet... i vĂ„ras fick jag problem av kelloggs nya nyttiga flingor som skar upp nĂ€rapĂ„ hela kĂ€ften, sĂ„ jag kasserade flingorna och munnen blev bra.
Denna gÄng var det ngt sorts godis som jag inte brukar Àta för det andra var slut... sÄ nu har jag fÄtt kassera Àven detta godis.
KĂ€ften börjar nu kĂ€nnas mycket bĂ€ttre och  jag invĂ€ntar min nya tandlĂ€kartid som omfattar bĂ„de undersökning och rengöring. Det enda Ă€r att jag redan utnyttjat rabatt för undersökning sĂ„ det blir nĂ„got dyrare, men nu kan jag koppla av vid TV med nybakt fika!

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥