tisdag, februari 14, 2023

VECKA 7 VALENTINE'S DAY💘Lady and the Tramp:

bLOGGINLÄGG Om privata ting som delas ut med distans... och att gifta sig tvĂ„ ggr med samma person...


Lady och Lufsen upplever gÄrkvÀllens vackra skymningsstart /spaghettin och bolognesen frÄn frys stÀlls in i kyl för upptining.



NĂ€r jag blev ihop och gift 1990 18 maj (för man kan ju inte gifta sig pĂ„ norska nationaldagen dĂ„ ingen av oss har minsta anknytning) med THE GOATLORD (för att hĂ„lla distans dĂ€rav avatar namn och jag sjĂ€lv kort och gott HV diaries)  dĂ„ blev namnet von BrömSen med ett S, inget som man bryddes sig mer Ă€n att det var slĂ€ktskap med Tomas von Brömssen pĂ„ tal om dĂ„ visste jag inte först nĂ€r vi var pĂ„ G  Ă€ven om det i tidigt skede var nĂ„gon som viskade pĂ„ jobbet i mitt öra bokstavligt i förbifarten som anade nĂ„got i ugglorna mellan oss. PĂ„ sjuttiotalet och heta von var nĂ€stan som att svĂ€ra i kyrkan i vissa kretsar och dĂ„ vi gifte oss var det nĂ€rapĂ„ som att heta svensson. 



HĂ€ndelser runt skiftet som nygifta -90...

  VITAMIN

Minns ej om det var som nygift eller sambo men runt skiftet -89-91, sĂ„ fick jag ett samtal nĂ€r jag var ensam hemma frĂ„n en kvinnlig person som glatt och trevligt avslutade sjungandes... "kusinen min vitamin... "  det var ett roligt minne och jag avfĂ€rdade med att det kunde vara nĂ„gon pĂ„ jobbet - ingen ovanlig humor dĂ€r att skoja ibland med sina arbetskollegor.


Brev med ett S

En dag fick vi ett brev via brevinkastet men förstod att det var inte till oss utan en annan von BrömSen. DÄ kÀnde jag inte till att det fanns falska led med von BrömSen och att det finns Àkta von BrömSen som inte har patent pÄ SS. efter detta kÀndes det inte rÀtt att heta med ett S, men viftade bort detta. Det var THE GOATLORDS farsa frÄn början som aldrig kunde fick ro med detta namn och ville byta och söka patent men fick avslag men att det var okej att plocka bort ett S, lite motvilligt tog han bort S:et.

Jag blev nyfiken pĂ„ detta brev och vem denne von BrömSen kunde vara och fick se att denne bodde inne i falukorven i ett kvarter snĂ€ppet bort. Vi Ă„kte dit och jag sprang snabbt fram till dörren och ringde pĂ„. En liten tjej öppnade och pappan dök upp... Jag hann knappt prata fĂ€rdigt... förens pappan snabbt ryckte till sig brevet ur handa pĂ„ mig och smĂ€llde igen dörren hĂ„rt mitt framför nosa pĂ„ mig... 

Detta blev min första kontakt med falska von Brömsen i omlopp och att det ocksÄ finns nÄgot led...

----------------

NÄ slutklÀm med tvÄ SS

Jag började skriva pÄ nÀtet von BrömSSEN med tvÄ SS mer och mer... och samtidigt hade vi nÄgra kopior ur en Àldre adelsbok som lÄg och skrÀpade om namnet 932 von Brömssen.

Jag började lĂ€sa om 932 och insĂ„g plötsligt vilken bakgrund denna har. Jag som haft fascination för barocktid och kostym blev det uppenbart vilken liten guldgruva egentligen, men som funktion idag har det inte... mer Ă€n mitt förhĂ„llande med och till  THE GOATLORD som Ă€r ovillkorligt till över 100% som man knappt kan fĂ„ uppleva... I detta fall Ă€r den sĂ„ stor att det finns inga ord.

Jag hamnade i en situation som till slut blev outhÀrdligt. Jag blev utsatt frÄn olika hÄll och kanter. För att fÄ ro i sinnet blev det skiljsmÀssa för att fÄ gifta om sig med patent som von BrömSSen, vilket vi hade kunnat gjort frÄn början, men dÄ visste jag inte mycket om namnet som jag vet nu, som sagt efternamn var inte lika viktigt just i denna ÄrgÄngshÀrvan nÀmligen sÄ om jag hette mitt flicknamn eller dubbelt spelade ingen roll. Valet föll sÄ bara... man kan vara efterklok... Vi gifte oss nu 15 maj -08. Valet föll pÄ mitten av maj nu istÀllet och i AlingsÄs. Det blev en bÄde underbar och minnesvÀrd dag ut i AlingsÄs och vi underbart vÀl mottagna av folk som sprang förbi och av vigselhÄllaren sjÀlv. och vÀdret kanske gjorde sitt ocksÄ vindstilla och solsken.

Vi hade kunnat ansökt om patent enbart men efter allt som hÀnt med tanke pÄ vad som hÀnde var detta det enda raka som kunde lyfta mitt inre för att fÄ sudda bort moln - dÄ jag kÀnde jag att jag knappt kunde andas knappt varken inne eller ute, Det blev en bit framÄt ocksÄ men inte helt dÄ moln finns kvar.


PSYKOLOG

Efter mycket om och men hamnade jag rĂ€tt hos en psykolog och vĂ€gen dit var nĂ„got omstĂ€ndig, men  jag var fast beslutsam med vad jag ville och inte med mitt mĂ„ende. Först nĂ€rhĂ€lsan som mĂ„ste ha försĂ€kringskassan med sig,  eftersom arbetet motarbetade mig att fĂ„ gĂ„ hos arbetets hĂ€lsa. Med försĂ€kringskassans hjĂ€lp och hĂ€refter hade jag jĂ€tte-stor tur att ha med folk som jag hade förtroende för  och nu Ă€ven med fackets hjĂ€lp fick jag bra hjĂ€lp hos arbetets hĂ€lsa till slut Ă€ndĂ„.... arbetsgivaren blev överkörda frĂ„n början till slut pĂ„ alla plan och av alla som var med mig! 

Hos arbetets hĂ€lsa hade jag stor tur att ha mycket bra och kunnig person som jag hade stort förtroende för som hjĂ€lpte mig stort och kom till den slutsats att jag mĂ„ste ha mera hjĂ€lp för deras kunskap var begrĂ€nsad och med tanke hur lĂ„ng tid jag fĂ„tt gĂ„ utan hjĂ€lp SĂ„ hamnade jag hos rĂ€tt psykolog.... Det rĂ€ckte med nĂ„gra samtal som lĂ„g fördelade inplanerat... bl a lĂ€rde jag mig skillnad pĂ„ det som kom utifrĂ„n och det som var mitt egna inre. 

För det första att slippa jobbet och vara fri med min make var det första steget och bĂ€sta!!! Sedan har jag gĂ„tt vidare och arbetat med mig sjĂ€lv med det lilla psykologen hjĂ€lpte mig pĂ„ traven med och för att hĂ„rd-dra det hela hamnade jag nu till det yttersta stadiet att bokstavligt vara utsatt frĂ„n alla hĂ„ll och kanter nu ocksĂ„ utanför hemmet - fast bara i form av bromsklossar som gjorde att min inre rehab tog lĂ€ngre tid Ă€n nödvĂ€ndigt.    


.... som sagts tidigare startade jag bloggat för att pÄ mitt vis skriva av mig skiten och nu nÀr den skiten fallit av min rygg skriver jag ÀndÄ.

Har jag tagit lĂ€rdom? NĂ€, men all LÄRDOM jag fĂ„tt frĂ„n skola, jobb, fritid, böcker, sĂ„ vĂ€l musik, film och serie FICK JAG ANVÄNDNING FÖR och min make som stöd. Vi kompletterar och kompletterade mer Ă€n ord!



FRUKOST GENE fibertunnbröd LUNCH pastejmacka & fruktbricka
TISDAGENS MIDDAG spaghetti Bolognese tulpaner och en vÀntande SEMLA

GÄrdagens solsken / Valentinesdagen i all Àra de tvÄ sista bilder - rosa sittdyna och Asterix. Milt vÀder utan solsken!





♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥