fredag, juni 10, 2011

Vila på stora Herrestad i "Wallanders" trakter:

TORSDAGEN:






Vi vaknar tidigt och gör oss iordning så sakta för att förberada oss för frukost och sedan hemresan...

Ett "JAG" nöjd med mina naglar:





























Huset där vi sov:

























Och denna lilla byggnad som vi sov hade varit en gammal "finka" och denna gamla skrift mötte oss i korridoren:























  En liten nypa luft på bänken skadar inte:







Vi var tidiga denna morgon, sååå vi satte oss i  "allrummet"  innan frukost.






















Till sist "Huvudenrre":



















Foajé:



























Kafferummet:




























FrukostRummet:























Utsikten i samband med frukost:





















Innan vi beger oss hemåt blir det en promenad där hundarna kan var lösa:




























Äntligen på väg hemåt:






















Det dröjer inte länge förräns regnetföljer oss en ganska lång bit:














Mat vid Varbergs Rasta och den kändes fräsch åtminstone:
























Under kvälens lopp blir det frukost dessert: melon, banan med dessertsås; creme fraiche blandat med russin.





















2 färdiga skålar är redo för morgondagen:































Det var allt...

Tjing,
//Harriet




ONSDAGEN:


VÄDRET: värme och sol, + 27 för att fram mot sena eftermiddagen svänga om till kraftigt blåsigt väder med regn för att avta helt mot natten, som blev helt vondstilla och skööön.


Första pausen och dessutom en kort hundrastning:










Lite mat  i magen vid en  "vägkrog" :)))



















Vi närmar oss målet:























Väl framme vid  Stora Herrestad "gästis"

Enkelt och luftigt, lagom med en natts vila. Här är vårat "hundrum" beläget längst ut mot den väl trafikerade landsvägen och att hålla hundarna kopplade var inget problem.
2 dörrars rum; ett mot en hotellkorridor och det andra rätt ut mot gräsmattan, vilket underlättade rastningen av hundarna. Förövrigt var miljön lugn och vilosam.






Gert inspekterar hotellkorridoren:

























En enda bag och hundar på plats:











Det  första jag gör är att ta hundarna på en promenad och Gert som kört den långa sträckan tar sig en vila under tiden.

Jag hamnar vid gård med åkrar. Perfekt för en rastning av hundarna...
 och jag får lite syre i lungorna och kan pusssta ut.
























Det blir kaffe på rummet efter min promenad och Gert hinner lugnt kvickna under tiden:


























Utanför "Gästis" för att ta våra bilar för att åka ut en tur:




































Våra vägar bär mot Ale Stenar...
Väldig vacker natur längs vägen som stundtals för ens tankar till ett tyskt Moseldal, men full av kossor istället. För att väl vara framme vid målet påminna en om om en liten fiskehamn någonstans längs Englands kuster...  men denna fiskebhamn är för mycket turistattraktion utan innehåll för att direkt tilltala mig, men naturen mot havet är mycket vackert och härligt. 

Väl framme börjar det blåsa väldigt häftigt och när man väl är framme, då är ales Stenar omgiven av kossor. Dessutom är det dåligt informerat hur man kan gå tillväga och dessutom är det lämpligt med hund där?

Okej, en kille som till en början är tveksam börjar gå mot Ales Stenar och då försvinner kossorna undan och vi börjar tveksamt trava in och då börjar det regna... Jag tar något kort och sedan vänder vi.

Tja, så märkvärdigt var det inte... men däremot var naturen vacker. Vi vänder mot bilen och sedan blir det någon rundtur och även lite kring Ystad för att till sist komma tillbaks till vårt rum.



































Ett genomsur och genomvåt "JAG", som väl tillbaks vid bilen värmer upp mig igen...
























































Titti sov tryggt längst intill vägen mot Gerts sida om sängen.

















Vi tog upp Zorro i sängen där han slocknade och sov djupt.


































Från och till somnade man gott i sängen. Jag blev väckt 2 ggr av Nellie; ena gången fick jag ta en rastning med dom utanför och den andra gången ville hon att jag skulle maka på mig för att ta plats i sängen.



♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥