fredag, november 02, 2012

HORNAPER :

FREDAGENS MÅLTID: Kålpudding + Per Morbergs sås/potatis/gröna ärtor/pressgurka+tomat+äpple+päron/CitronVatten/gammeldags ugnsäpplen/kaffe/


Skillnad jag gjorde: 1 enda stor vitkål/ istället för att blanda sirapen+soja  med vitkålen- lade jag en strimla över av både sirapen och sojan... lite mindre sirap blev det/ använde 500gr färdig risgrynsgröt/ några klickar milda margarin 80% överst/ istället för grovmalen svartpeppar använde jag finmalen eftersom det var det jag hade hemma/

3:E gången jag gör denna efter detta recept och nu har jag bättre vana:)))






Dukat och klart:



Etui köpt på en marknad utanför kyrkan  Sv. Andraž i byn VITOMARCI 1986 i samband med en konfirmation, där min mamma var "Botra"/"GudMor":



VÄDRET: /+8/närapå vindstilla/












Till sist av med förklädet och turbanen och på med... "hornaPer"... Min mammas farfar brukade säga det till småungar "... annars kommer hornaper och tar er... "




















Nu är det brådis... här står ett gäng otåliga, men glada och lättsamma sådana,  och väntar på mat...
SMAKLIG MÅLTID!

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥