tisdag, februari 20, 2018

Vecka 8... i relation med sig själv :

En anings tösnö kan man väl säga om väglaget - en blandning av vatten is och snö...
Jag kunde gå, men inte mer än så... i skogarna alltså.

Till vänster: DAGENS FRUKOST med Gene's tunnbröd & kaffe
Till höger: MELLANMÅL i form av buljong på de kokta grönsaker i Knorr's köttbuljong.

TISDAGENS: / torsk med kulpotatis / kokta grönsaker / sallad /






..................

I relation med sig själv - den vanliga människan: 

Jag har ju spenderat en hel del tid inom sjukvård - LINKÖPINGS LASARETT - FÖRETAGSHÄLSAN - SAHLGRENSKA - HÖGSBO - LINDHOLMEN.

Jag lärde mig en hel del om mitt inre på alla ställen, som var bra för min del, men det är en annan femma.

Inom sjukvård föredrar de alla icke rökare  & icke missbrukare etc... därför att det är lättast att ge både bättre och snabbast vård / behandling.
Tumreglar:
¤viktigt att vara nöjd med sig själv och vikt - med andra ord att försöka ha ett bra förhållande med sig själv
¤hemlagad mat är bäst -  att både laga eller baka är bra förutom att äta den
¤röra på sig - bilförare - hundpromenader - PC motorik - göra rörelser hemma - intressen - matlagning... etc... etc.. Man rör på sig mer än vad man tror eller kan utnyttja...


Vid olika sorters sjukdomar blir man stillasittande både för mig och "den man har hand om"vid starten av "sjukdom".. Dessutom ännu mera då om då man måste gå igenom försäkringskassa - arbetsgivare - sjukvård. Inte föräns man är av med dessa steg som man sakta kan arbeta sig tillbaks igen. Det krävs mycket inre arbete främst i början som tar all kraft för att få tillbaka styrkan för att sedan kunna komma tillbaks/hitta fram.


Att leva med övervikt som ligger på gränsen passar mig utmärkt eftersom jag inte vill vara trådsmal eller ändra livsstil fullständigt, men att gå ned i vikt lite granna kräver ju inte att ändra livsstil. Men om vikten börjar flyga uppå över gränsmåttett, då måste det till en ändring.
Förutsättningarna att ha vikt på gräns är att äta bra & leva bra, dessutom röra på sig, vilket jag hoppas på ju bättre jag mår förstås.

Sjukdomar handlar också om olika gener... En del är mer benägna för dåligt hjärta / socker - diabetes - andra för den mentala biten... att vara benägen för alla dessa sorters sjukdomar är väldigt tråkigt för dessa personer... Man kan inte komma ifrån benägenheten... och man skall inte mäta sjukdom alla är lika viktiga.

HELT ÄRLIGT:
En annan tankeställare är om de intagna på sjukhus - man får leta efter övervikt om man säger så.

Jag kollade på TLC som är en kanal fylld av fettos och då snackar vi om ohälsosamt feta,  kollade på ett program var om en fet tjej som hade en kille som gjorde allt - tom bära upp henne på en rullstol. Ett annat program var om en fet kille som inte kunde ha vårdnaden om sina barn för han kunde inte röra på sig. Dessa låg i riskzon för både diabetes och dåligt hjärta. De behövde opereras eller gå ned men det var inte så lätt det heller för det krävdes hyffsad hjärtverksamhet också.
MEN nu undviker jag TLC i största mån jag kan för jag har REDAN tröttnat på självömkan och fettos. 1 1/2 program räckte för min del för att tröttna fullständigt på ämnet... suck*

..................



♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥