tisdag, september 18, 2018

VECKA 38 HOBBY AKVARIUM /OZARK säsong 2 :




TISDAGENS








Höstens vita dagsljus skiner in i akvariet under dagen...


En vanlig sandsnäcka/posthorn /glass-strut...  men som gör ett toppen jobb med städning. THE GOATLORD plockade bort för många sniglar eftersom det började bli för mycket, men så blev det tvärtom istället - akvariet blir skitigt fortare och måste rengöras oftare.
Jag har fått springa runt (ugh*) i akvarieaffärer, men det har gått jättebra.
Idag var jag inne på Hornbach. Det var längesedan och jag fick en jättebra hjälp. sist jag var där höll jag på att bli utkastad av två tjejer som inte kunde något. Den ena tjejen tryckte på en knapp precis när jag skulle gå och ropade tillbaks mig.
När en "chef" med ett anteckningsblock kom för att höra vad det var frågan om då lade jag ned det jag skulle köpa framför jobbig tjej med orden : - Här har du så du får något gjort!
I samma stund som jag vände på klacken vände jag mig om och pekade mot tjejen mitt framför "bossen" och sade : - Förresten när jag går ut härifrån så ropar du inte efter mig - utan låt mig bara gå! Med bestämda steg gick jag bara ut och detta var några år sedan. Därför blev jag både förvånad över bemötandet och kunskapen, men killen bara viftade bort det hela och sade att det är bara baskunskaper han besitter på och att självaste experten är tillfälligt inte här utan han är ensam.
I vilket fall som helst var corydoras - vanliga fläckiga pansarmalar billigare här. Jag fick tag på några höga gräsväxter och fick ett gäng sniglar gratis.

De där tjejerna har inte bara varit jobbiga mot mig. a skulle köpa akvarium och fick till svar att de finns därborta.A säger då att a vill ställa några frågor. Tjejen säger då att det är bara att gå dit bort. Därför gick A ut ill informationen och ville ha hjälp. De undrade ju varför? Men hjälpte sedan till ändå...

Jag har sprungit mellan Zoo Bäckebol och TropakvariefiskimportAB, där jag fått jättebra hjälp med fisk och nu Hornbach som dessutom har billigare priser på vissa varor.




















Efter akvarierengöringen... sanden har blivit fin igen... sand är bra om man har mycket pansarmalar "corydoras".
De skall trivas i mer finkornigare sand för de gillar att ibland böka runt i sanden på ytan av sanden.
De förstör varken växter eller rotsystem.
Vi har vit ljus finkornig sand innan hade vi haft den vanliga ljust bruna och man ser bättre med vitt förstås.
Grusliknande då åker skit ned till botten. Skiten åker ned igenom mellan luckorna bland sten, vilket det  inte gör med finkornig sand - skiten håller sig mer på ytan då.

Just nu är det en aning för mycket fisk.
Varje måndag rengörs akvariet, men i denna vecka påbörjas istället 2 ggr i veckan -
Måndagar & Torsdagar

SötvattenAkvariet är THE GOATLORD's hobby.
Jag är endast en vattenvakt - en liten hjälpreda med slangkranen - vatten ut/in ur akvariet.
Ca  hälfren av vatten byts ut och någon gång i bland kan det bli ca 75% akvarievatten.
Nu när det blir två ggr i veckan lär det inte bli mer än hälften vid vattenbytet.





♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥