söndag, oktober 28, 2018

helg på akut gick som en vals... :

Två hundar detta dygn...

Bilder längst ned: akvariet längst mot hörnet... ren vit sand...  Här ser man algätare (de är tre)  och ancistrus  (de är tre- två honor och en hanne - de kan vara väldigt revirtmarkerande och ta små fisk - inga sådana här just nu som tur är)
De här är sex stycken som samsas om högra sidan och blivit täta vänner. Ovanligt och roligt!

Bilder högst upp: längst mot vänster skit från "corydoras" = samlingsnamn på pansarmalar... 
(skiten rengör THE GOATLORD som har ett speciellt verktyg för detta slam.
THE GOATLORD har en magnetrengörare för att rengöra glaset på akvariet.
Här ser man bl a pandor och skunkisar...

Stark sol och kallt!



SÖNDAGENS - NorrlandsPölsa
smält milda margarin i en mindre ugnsform i med NorrlandsPölsan, sedan med en gaffel fördela denna runt. In i ugnen... Voilà!
Till detta kokt potatis - blomkål - gröna ärtor - majs... inlagda skivade rödbetor.
Voilà!



 AKUT  - blå stjärnan

Det är ca 20 år sedan jag var här sist och byggnaden hade inte förändrats men innehållet gjorde mig desto varmare... Glad i hågen kunde jag lämna byggnaden även om rummen fyllde mig av gamla minnen...

Nellie har fått en akut livmoderinflammation.
Jag fick börja Lördagen med att duscha något mörkt klibbigt bakom svansen... Sedan kom detta tillbaks igen... Under kvällens gång satt det ett nytt lager.
Jag tog kort på det hela och fick syn på att det var något varigt blandat med blod.
THE GOATLORD misstänkte urinvägsinfektion alternativt livmoderinflammation...
Dert var längesedan en hund haft dessa sjukdomar...  Janine hade endast en urinvägsinfektion som ungvalp men slapp undan livmoderinflammation, därför kastrerar en del sina tikar för att slippa undan detta...
Nellie har aldrig haft en urinvägsinfektion trots att Nellie är badglad och lätt kan utsätta sig för kallt vatten.
Vanlig filmjölk som salva brukar vara bra att sätta på så fort man ser att hunden har en början på urinvägsinfektion och det hjälpte Janine, annars är det veterinär direkt som gäller.

I allafall var det sent och Lördag igår så jag ringde akutintaget på Evidensia som sade att det är troligast att Nellie har fått en livmoderinflammation och då är det akut operation som gäller och då är det endast Blå stjärnan som gäller.
Jag ringde blå stjärnan och det var bara att komma. Det är runt 20 år sedan sist och dessa vägarbeten gjorde att det tog tid, men vi kom fram.

Det fanns inga andra inne på akutintaget så det gick relativt snabbt ca 1 tim 45 min sammanlagt. Jag fick höra att det varierar mängden på akuten så om jag är snabb så kan Nelllie snabbt akutopereras.
SOLKLART FALL AV LIVMODERINFLAMMATION. De ringde i natt kl 03:20 (klockorna vreds om från kl 04:20) när jag precis somnat och jag hann  inte svara, så jag lyssnade av meddelandet att Nellie var opererad och allt gått utomordentligt bra och att Nellie börjat piggna till.
Idag ringde Blå stjärnan igen och berättade att de håller kvar Nellie ett dygn till för observation så imorgon gäller det.

Jag har FOLKSAM. Jag kollade lite och detta kommer bli en dyr historia.

Jag tycker nog att försäkringar kunde vara lite modernare och ha akutförsäkring för man kan inte bestämma dagar som akut drabbas på. Helger är ju jour sååå... Livmoderinflammation är inte att leka med, men Nellie hade tur som hade öppen flytning för sluten flytning är direkt livshotande.

Livmoderinflammation är en sjukdom som drabbar främst äldre tikar från 6-7 år och uppåt.


Samhället tjänar pengar på både gamla hundar och människor...






♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥