fredag, november 11, 2022

Stubben börjar ta formđŸȘ“:

 



TÄrtstubben har nu tagit sin form och Àr nu inne i kylen. Imorgon blir det bÄde vispgrÀdde och lemon curd grÀdde som skall pÄ och Àven riven choklad överst!
Jag fÄr se nÀr jag hinner blogga... kanske farsdag... för imorgon Àr jag upptagen.
Recept pÄ apelsin sockerkaka igen blir nÀr tÄrtan Äker in i bloggat...
men den som följt bloggen kan jag berÀtta för att det blev 3 st Àgg och ca 3, 5 dl dinkelmjöl pÄgrund av att mjölet var slut i förpackningen men jag hade en oöppnad. I vilket fall som helst sÄ trodde jag inte att det sista mjölet var mer Àn 2 dl... och hÀllde i ett dl mÄtt med 2 tsk bakpulver, sÄ dÀrför 3 Àgg. Ca halva fÀrdig smet hÀlldes i smord form dÀr jag fördelade 2 dl frysta blÄbÀr, dÀrefter resten med smet över.
Jag följde receptet förutom att jag grÀddade kakan i ca 50 min istÀllet för 45 min....
 PERFEKT!

Kakan fick svalna i formen innan jag vÀnde pÄ denna och kapade av Àndarna, först dÀrefter lade jag pÄ ett tunt lager av nÄgra jordgubbar för att stÄ över natt och bli saftig.

En go' fika vankas ikvÀll!
SOPPA IGEN! men utan selleri... och lite fryst blomkÄl i!


HÀr pÄbörjas tÄrtstubben!
Det blev för mycket för blogg bÄde soppa och tÄrt-bak!
Jag Äterkommer med tÄrtstubben!
FRUKOST gene tunnbröd fibervarianten LUNCH pastejmacka & fruktbricka
FREDAGENS MIDDAG soppa med panerad fisk fish & crisp
Milt vÀder... och smÄ vindar gjorde att det var mindre fukt ute Àn övriga dagar...

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥