torsdag, november 10, 2022

VECKA 45 stubbeđŸȘ“planering:

 

TÅRTSTUBBE
Förbereder för att göra en tÄrta! Har nu allt hemma!
Imorgon skall jag göra en apelsin-sockerkaka med 2dl frysta blÄbÀr i.
Jag tÀnker skÀra bort "kanten" i bÀgge Àndarna, sÄ att blÄbÀren syns, dessutom skiva lite jordgubbar att ha ovanpÄ kakan som lite fyllning, frÀmst för att fÄ kakan saftigare. Kakan skall fÄ stÄ över natten.

NĂ€sta dag sĂ„ vispar jag grĂ€dden. Jag funderar pĂ„ att blanda hĂ€lften av grĂ€dden med lemon curd och fördela över kakan men lĂ€mna Ă€ndarna dĂ€r blĂ„bĂ€r syns och pĂ„ med resten utav vispgrĂ€dden utan lemon curd.  (för bĂ€sta vispad grĂ€dde skall den vara 40% och vĂ€l kyld innan visp)
 Till sist riva lite mörk choklad 70% överst som dekoration.
Bilder och recept igen blir det pÄ det hela ocksÄ!

Det hÀr blir min allra första tÄrta som jag bakar helt sjÀlv inte ens halvfabrikat har fÄngat mitt intresse. Bakning i sig har jag aldrig varit intresserad av Àven om jag bakar sockerkaka.


FRUKOST gene tunnbröd fibervarianten LUNCH pastejmacka & fruktbricka
TORSDAGENS MIDDAG vegetarisk soppa med falukorv
Hemlagat frĂ„n grunden - den nedfrysta falukorven Ă„kte fram tillsammans med fryslĂ„dan med soppan,  som fick tinas över natten. I med lite vatten och rapsolja, Ă€ven lite fryst blomkĂ„l som jag hackade i och lite gröna Ă€rter, blev en god middag!
En hÀrlig tur ute blev det idag utan regn! En stunds strimma solsken Àven om det var mestadels grÄdisigt och fuktigt, förövrigt var det en lugn skön Torsdag med mindre rörelse.

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥