torsdag, augusti 20, 2009

SURSTRÖMMINGSPREMIÄR 2009

En Surströmmingspremiär ute i Hisings-Backa:

Hundarna varvade ned och de alla åt av sin mat idag och även en liten bit av tunnbrödet fick de smaka på då.

VÄDRET: Molnfri himmel. Förövrigt varmt, soligt med hårda vindar, vilket gjorde att Gert fick vistas på altan och jag tog en madrass och låg nere vid bersån. Och det blev kaffe med någon rabarberkräm efteråt.

Det blev en god gräddfilssås med dill och lite lök i, Det är väl lite nytt från förr. Men hårt tunnbröd med bordssmör är mumma, där man brer på kokt potatis, gräddfilssåsen istället för ren gul lök och skirat smör, surströmmingsköttet. Jättegott!!!

Det första jag gör är att skära bort stjärtfenan.

Här skär jag ett snitt om magen och rensar eller skrapar ut lite lätt, lite av varje...

Här är "rommen" som kan ätas, men för mig åker detta med sillrenset eller merd andra ord "delete".

Här håller jag lite lätt fast "suret" i ett grepp med gaffeln, som kan användas som hjälpmedel om det behövs.

Här skär jag ett snitt längs ryggradsfenan...

Här petar jag försiktigt loss fiskköttet om ena sidan och vice versa om andra sidan.

Min "fuskklämma:) och man kan även försiktigt peta bort skinnet på "suret", men det gör jag aldrig.

En surströmmingsklämma.

HÖGA KUSTENS Surströmmingsburk lagom för 3 personer.

Gerts tallrik med gravad lax från Glomma.

Nu är vi hemma och strax film: "män som hatar kvinnor".


♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥