lördag, november 05, 2011

RECEPT: ÄppelKaka + Kamben:


VÄDRET: relativt vindstilla och + 12 och lite mulet

FREDAGENS MÅLTID: fiskbullar i dillsås med ris och ett glas mjölk

















----------------------------------
ÄPPELKAKA: 
Lite raps eller olivolja på botten, sedan några skalade och skivade äpplen med kanel pudrat över.


I en bunke blandas degen: 4 -5 dl mjöl, 4-5 dl havregryn, 2 tsk bakpulver + 2 tsk vaniljsocker, 200 gr smält milda, 3 dl vispgrädde + ca 2 dl ljus sirap.


Detta duttas försöktig med en gaffel på och över äpplena som ett helt lager.



Gräddas i ugnen på 175 grader runt 45 min. eller lite mera eller mindre tid.



Lite äppelkaka under kvällens lopp och sååå kaffet.





-----------------------------------
"Grillade kamben/spjäll":
Jag hade glömt att ta ut de frysta kambenen igår från frys för att tinas upp i kylen och så här fiffigt löstes problemet.

I en form med pytte med olivolja och ett bak/smöpapper över de frysta spjällen lades in i ugnen direkt när äppelkakan plockades ur ugnen. ca 15 -20 min så var denna upptinad.

















Marinad i en stor form: olivolja, china mushroom soy, lite mild malen paprikapulver (eldorado), lite salt och svartpeppar.














Jag hade tid mellan varven att duka bordet för imorgon oxå;)





















Skalade mindre morötter i detta fall och i bitar vid sidan av. I en kastrull olivolja och milda och 2 st skalade skuren lök, 2 st grönsaksbuljongtärningar.



Med rätt redskap sär man itu kambenen och idetta fall är det praktiskt med mindre kamben då de lätt får plats i kastrullen och jag slapp kok/steka dessa i omgångar lite lätt och till sist morötterna i och vatten för att kokas upp.


Detta puttras på spisen med lock på svag värme 6:an eller 4:an av 12 steg... ca 1 timma eftersom mängden var lite större,



De färdigkokta kambenen blandas till slut ut i marinaden.



För att med folie över stoppas in i kylen för att värmas i ugnen imorgon på 175 grader ca 20 min.



Så soppan/spadet ( som skall bli en sås imorgon ) efter kambenen in i kylen / äppelkakan/kambenen.



Efteråt tar jag mig en välbehövlig dusch, men skippar håret och tar bort lacket på naglarna med aceton och byter mot ett gammalt rött metallic lack som snart är slut, men några droppar aceton i funkade den att använda...







Och nu en skinkmacka och Te och en FILM:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
FILM:




















♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥